Κροατία | Μία βόλτα στο Ζάγκρεμπ και την Ριέκα

Μία επίσκεψη στην Κροατία η οποία βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι πολιτισμών κρύβει πάντα πολλές και ενδιαφέρουσες εκπλήξεις. Το ταξίδι που σας παρουσιάζουμε διήρκησε πέντε ημέρες όπου και επισκεφθήκαμε την Ριέκα αλλά και την πρωτεύουσα Ζάγκρεμπ.

Πήραμε την απόφαση να σας παρουσιάσουμε αυτά τα μέρη γιατί είναι αρκετά κοντά στην χώρα μας, μα ταυτόχρονα είναι τόσο διαφορετικά. Γεμάτη πράσινο, μεσαιωνικά κάστρα, ιδιαίτερα μουσεία, λίμνες αλλά και οι περιβόητες Δαλματικές ακτές, η Κροατία είναι ένας τόπος που οι εξορμήσεις δεν τελειώνουν ποτέ! Σίγουρα οι ημέρες που μείναμε εκεί δεν αρκούν για να δεις όλες τις πόλεις και τα αξιοθέατα, μα ταυτόχρονα είναι αρκετές για να πάρεις μία γεύση από την μαγεία αυτής της γωνιάς της Ευρώπης.

Όπως και η χώρα μας, έτσι και η Κροατία λόγω των ακτών αλλά και του πλούσιου φυσικού τοπίου είναι ιδανική για επίσκεψη καθόλη την διάρκεια του χρόνου. Εμείς την επισκεφθήκαμε τον Αύγουστο όπου μπορεί οι τιμές να είναι πιο ακριβές αλλά ευτυχώς ακόμα δεν πλησιάζουν τα μεγάλα τουριστικά θέρετρα της Ευρώπης. Το ίδιο ισχύει για όλο το χρόνο καθώς μιλάμε για μια υπό ανάπτυξη τουριστική χώρα. Πτήσεις και καταλύματα είναι ακόμα και σήμερα αρκετά οικονομικά όπως και το φαγητό.

Το λιμάνι της Ριέκα
Γλώσσα: Επίσημη γλώσσα είναι τα Κροατικά, και δυστυχώς οι περισσότεροι ντόπιοι δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν Αγγλικά. Στην εστίαση βέβαια δεν θα δυσκολευτείς για να εξυπηρετηθείς.

Μετά από αεροπορικό ταξίδι 90 μόλις λεπτών από την Θεσσαλονίκη φτάσαμε στο Ζάγκρεμπ (Φράνιο Τούζμαν) και άμεσα παραλάβαμε το αυτοκίνητο που είχαμε νοικιάσει για να ταξιδέψουμε στην Ριέκα.

Η απόσταση έως την Ριέκα είναι μόλις 160χλμ. μα δεν γινόταν να μην κάνουμε μία στάση στην μικρή μα ταυτόχρονα ιστορική πόλη του Κάρλοβατς που την διασχίζουν τέσσερις ποταμοί. Φτάσαμε μεσημέρι και η βόλτα μας στα σοκάκια της παλιάς πόλης ήταν άνετη καθώς τα περισσότερα καταστήματα ήταν κλειστά. Ήταν ένα ταξίδι μέσα στην ομορφιά καθώς ο μεγαλύτερος ποταμός “Κούπα” που περνάει φιδίσια μέσα από το Κάρλοβατς έχει πολλές γραφικές γέφυρες που ενώνουν τις συνοικίες της πόλης.

Μετά την μικρή αυτή στάση μας συνεχίσαμε για την Ριέκα! Η διαδρομή μας μέσα από δάση και ποτάμια μας κάνει να κοιτάμε συνεχώς με δέος την φύση και έτσι φτάσαμε στην πόλη χωρίς να καταλάβουμε πως πέρασε η ώρα του ταξιδιού.

Στην Ριέκα

Ανάμεσα σε απαλούς λόφους κτισμένη και με το λιμάνι της να απλώνεται στις ακτές της Αδριατικής, είναι μία πόλη που κυρίως θα την χαρακτηρίζαμε εργατική, την σύγχρονη εποχή, μα με μία μεγάλη ιστορία! Αυτή η γωνιά της γης λόγω της γεωγραφικής της θέσης έχει επηρεαστεί από την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία μα και μετέπειτα από την Ιταλία και την Αυστρία που βρίσκονται πολύ κοντά της. Αυτές οι επιρροές φαίνονται έντονα στα κτίρια και εν γένει στην αρχιτεκτονική της.

Μη χάνοντας χρόνο ξεκινήσαμε την εξόρμηση από τον κεντρικό δρόμο της, το «Korzo», βρίσκεται παράλληλα με την θάλασσα και είναι γεμάτος από καταστήματα και μαγαζιά. Με αρκετό κρύο για την εποχή, μόλις 16C-18C, η διαδρομή ήταν ευχάριστη και ο κόσμος πλημμύριζε την περιοχή. Η στάση μας για φαγητό και ποτό μάς άφησε πλήρως ικανοποιημένους και να κλείσει όμορφα η πρώτη μας μέρα.

Κάστρο Trsat και εκκλησία της Παναγίας Trsat

Ένας από τους πιο βασικούς λόγους της επίσκεψής μας στην Ριέκα, είναι το ρωμαϊκό κάστρο Trsat που δεσπόζει ψηλά στον λόφο της πόλης. Επίσης, η εκκλησία που είναι χτισμένη μέσα είναι γνωστή για τη «θαυματουργή» εικόνα της Μαρίας.

Η θέα και το κάστρο «ξεπληρώνει» το περπάτημα που χρειάζεται για να ανέβεις μέχρι εκεί, αλλά και η καφετέρια στο εσωτερικό σε ανακουφίζει με στιγμές ξεκούρασης παρέα με ένα ρόφημα ή καφέ.

Κροατικό Εθνικό Θέατρο της Ριέκα

Στον κεντρικό δρόμο και παράλληλα με το λιμάνι, συναντήσαμε το Κροατικό Εθνικό Θέατρο της Ριέκα. Ατυχήσαμε μιας και εκείνη την μέρα ήταν κλειστό και δεν μπορέσαμε να δούμε το εσωτερικό που αποτελείται από μια ζωγραφιστη οροφή με έργα από δημοφιλείς ζωγράφους, όπως μας ανέφερε ένας ντόπιος.

Μουσείο Peek & Poke

Σαν λάτρεις της ιστορίας των υπολογιστών και όχι μόνο, δεν γινόταν να μην επισκεφτούμε το μουσείο Peek & Poke το οποίο είναι αφιερωμένο στις πρώτες μέρες των υπολογιστών και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Στην έκθεση αυτή θα δεις περίπου 2.000 κονσόλες, αριθμομηχανές, υπολογιστές και πολλά ηλεκτρονικά παιχνίδια, όπου πολλά από αυτά είναι σπάνια και συλλεκτικά.

Φαγητό και Νυχτερινή Ζωή στη Ριέκα

Στην Κροατία είναι σίγουρο πως θα βρείτε μεγάλη ποικιλία από νόστιμα και παραδοσιακά πιάτα, επηρεασμένα από διάφορους πολιτισμούς. Η Ριέκα ειδικά είναι μία πόλη που συνδέεται στενά με το φαγητό και αυτό ιδιαίτερα στις περιόδους των εορτών. Τα παραδοσιακά Krofne (donuts) συνοδεύουν τις γιορτές του καρναβαλιού και πρέπει σίγουρα να τα δοκιμάσεις αν την επισκεφτείς. Η νυχτερινή ζωή δεν προσφέρεται για πολλά, αλλά θα βρεις κάποια μαγαζιά για ποτό μέχρι κάποια ώρα, καθώς το ωράριό τους θυμίζει αρκετά την δυτική Ευρώπη και μετά της 12 τα μεσάνυχτα ο περισσότερος κόσμος έχει γυρίσει σπίτι του.

Ξεκινώντας για την επιστροφή μας στην πρωτεύουσα του Ζάγκρεμπ, έπειτα από 2 ημέρες στην Ριέκα, μπορούμε να πούμε ότι ήταν μια πόλη με ότι ακριβώς θέλαμε να δούμε από αξιοθέατα και αξιοποιώντας τις ημέρες στο έπακρο, χωρίς να χρειάζεται κάτι παραπάνω!

Ζάγκρεμπ - Γενικές Πληροφορίες

Οδηγώντας προς την πρωτεύουσα, το Ζάγκρεμπ, ας μοιραστούμε μαζί σας μερικές πληροφορίες! Η πόλη έχει πληθυσμό 973.667 κατοίκους και αποτελείται από τρία τμήματα: τα δύο παλαιότερα τμήματα (Κάπτολ και Γκόρνι Γκραντ) και από την Ντόνι Γκραντ (Κάτω Πόλη). Είναι η μεγαλύτερη πόλη της Κροατίας, όπου κατάφερε να σταθεί ξανά στα πόδια της αρχές του 1800 και να γίνει κέντρο ανταλλαγής πρωτοποριακών, καλλιτεχνικών ιδεών και, παράλληλα, μία γρήγορα αναπτυσσόμενη και ταυτόχρονα μοντέρνα πρωτεύουσα.

Upper Town, Κέντρο Ζάγκρεμπ

Φτάνοντας στην πόλη, και μένοντας λίγο έξω από το κέντρο, πήραμε το τραμ και σε λιγότερο από 10’ λεπτά είμασταν στην καρδιά της πόλης. Γραφικά στενά πλημμυρισμένα από μεσαιωνική αρχιτεκτονική, το Upper Town δίνει μια διαφορετική νότα σε αυτή την ευρωπαϊκή πόλη. Η εξερεύνηση ξεκινάει από την κεντρική πλατεία Ban Jelačić, συναντώντας το μνημείο του Ban Josip Jelacic, και συνεχίζοντας στα σοκάκια που συναντάς μερικά από τα καλύτερα εστιατόρια και καφέ. Χαρακτηριστικό κτίσμα που κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι και η εκκλησία του Αγίου Μάρκου, όπου βρίσκεται στο κέντρο της ομώνυμης πλατείας. Η εκκλησία αποτελεί μέχρι σήμερα σύμβολο του Τριμερούς Βασιλείου και ταυτόχρονα το πιο διάσημο αξιοθέατο στην παλιά πόλη του Ζάγκρεμπ.

Πλατεία Ban Jelačić

Μετακίνηση

Για την πρωτεύουσα του Ζάγκρεμπ δεν θα βρεις καλύτερο μέσο μεταφοράς από το τραμ, με συχνές διαδρομές και επέκταση σε όλη την πόλη. Στην περίπτωση που θέλεις να πας και σε άλλες πόλεις θα προτείναμε την ενοικίαση αυτοκινήτου που ξεκινά από 35-45€ την ημέρα, αλλιώς υπάρχουν και τα λεωφορεία με μικρό αντίτιμο εισιτηρίου.

Μουσεία...όχι και τόσο συνηθισμένα

Για τους λάτρεις του διαφορετικού, τα μουσεία στην πόλη του Ζάγκρεμπ είναι αυτό που ψάχνεις. Έτσι, έγινε και με εμάς αφού μόνο από τους τίτλους δεν γινόταν να μην τα επισκεφτούμε.

Ξεκινώντας την αναφορά μας για αυτά, πρώτα επισκεφτήκαμε το Μουσείο των Πληγωμένων Σχέσεων (Museum of Broken Relationships). Το συγκεκριμένο μουσείο άνοιξε τις πόρτες του το 2010, μετά από τον χωρισμό των δύο γυναικών και εμπνευστών, οι οποίες αφού χώρισαν από δύο μακροχρόνιες σχέσεις το 2003 άρχισαν να σκέφτονται πώς θα ήταν να δημιουργούσαν έναν χώρο που θα στέγαζε όλους τους αποτυχημένους δεσμούς στον κόσμο. Εδώ βρίσκονται αντικείμενα που συνδέονται με ποικίλους τρόπους με την θλίψη του χωρισμού, αλλά και τον θυμό, όπως αναμνηστικά μικροαντικείμενα μέχρι νυφικά, ποδήλατα κ.α.

Συνεχίζοντας την επίσκεψή μας, σε εναλλακτικά μουσεία, επισκεφτήκαμε το Μουσείο Hangovers. Ναι, καλά διαβάσατε, μουσείο αφιερωμένο σε ιστορίες με πολύ αλκοόλ! Εμπνευσμένο από την τριλογία των ταινιών με τεράστια επιτυχία, το Hangover Museum, περιλαμβάνει απίστευτες ιστορίες από ανθρώπους που έχουν πιει και δεν θυμούνται τι έχουν κάνει ή πει σε φίλους και σχέσεις. Οι περισσότερες ιστορίες είναι συναρπαστικές και ακόμη πιο συναρπαστικά είναι τα αντικείμενα που συναντάς όπως προφυλακτήρα αυτοκινήτου, στρώμα κρεβατιού, συνθετικό κεφάλι ζέβρας κ.α.

Maksimir Park

Η τελευταία μας μέρα, θα μας βρει σε ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα λίγο έξω από το κέντρο της πόλης, το Maksimir Park. Δημιουργήθηκε το 1787, ήταν το πρώτο μεγάλο δημόσιο πάρκο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, άνοιξε τις πύλες του στο κοινό το μακρινό 1794. Περικλείεται μέσα σε ένα δάσος 1000τμ, αποτελούμενο από ζωολογικό κήπο, αναγεννησιακά κτήρια εποχής και λίμνες. Τα μονοπάτια και οι ταμπέλες σε καθοδηγούν συνεχώς και η εμπειρία είναι μοναδική! Σε κάθε βήμα γεμίζουμε με καθαρό οξυγόνο και θέλουμε να το περπατήσουμε όλο. Η αλήθεια είναι ότι μείναμε αρκετές ώρες στο πάρκο, γυρίζοντας σχεδόν την μεγαλύτερη έκταση του μέσα σε 3-4 ώρες και απολαμβάνοντας ένα δροσιστικό ρόφημα στο αναψυκτήριο.

Έξω ακριβώς από το πάρκο βρίσκεται και το γήπεδο ποδοσφαίρου της τοπικής ομάδας Dinamo Zagreb, το Stadion Maksimir.

Αφήνοντας την Κροατία για το ταξίδι της επιστροφής μας μπορούμε να σας πούμε πως αξίζει την προσοχή σας. Το Ζάγκρεμπ και η Ριέκα που επισκεφτήκαμε, είναι δύο από τις πιο γνωστές και τουριστικές πόλεις της χώρας, όπως επίσης το Ντουμπρόβνικ και το Σπλιτ που επιφυλασσόμαστε να επισκεφτούμε στο μέλλον. Η εμπειρία που μας έμεινε είναι ότι είναι μια καταπράσινη και πανέμορφη χώρα, με «κλειστούς» ανθρώπους που θα εξυπηρετήσουν όσο μπορούν. Η ανταλαγή των λαών όμως και η συγχώνευσή της στην ΕΕ, άνοιξε τους δρόμους στον κόσμο από τις γύρω χώρες όπως Ιταλία και Σερβία να μπουν στον χώρο της εστίασης και του τουρισμού, καλυτερεύοντας την εμπειρία για τους τουρίστες.

Προτείνουμε την επίσκεψη για 3-4 ημέρες, αφού με πολύ μικρό κόστος θα γεμίσετε εικόνες από άλλες εποχές και θα γνωρίσετε μία διαφορετική κουλτούρα μα και έναν άλλο τρόπο σκέψης.

Travelers & photo: Τσιρέλης Σταύρος & Δέσποινα Χατζηαθανασιάδου

Επιμέλεια κειμένου: Τσιρέλης Σταύρος & Ηλίας Κοτσιρέας

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Fresh Winter Stories 2023

Ευχαριστούμε το Technogate.gr που μας έδωσε τον εξοπλισμό για το ταξίδι

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!