Παναγιώτης Μερτέκης: F&B – Τάσεις 2024 • Αλήθεια και Ψέματα

Παναγιώτης Μερτέκης: F&B – Τάσεις 2024 • Αλήθεια και Ψέματα

Η βιομηχανία τροφίμων και ποτών αποτελεί τεράστιο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας και δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης. Είναι μια ασταμάτητη δύναμη που συνεχώς αυξάνεται.

Τα τελευταία χρόνια, η βιομηχανία γνώρισε έναν απίστευτο ρυθμό ανάπτυξης, εν μέρει χάρη στον αυξανόμενο πληθυσμό, την αυξανόμενη αστικοποίηση και τα αυξανόμενα εισοδήματα σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Zion Market Research, η παγκόσμια αγορά τροφίμων και ποτών αποτιμήθηκε σε 5,32 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2018 και προβλέπεται να φτάσει τα 7,5 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2025, αυξάνοντας με CAGR 5,2% από το 2019 έως το 2025.

Αυτή η τεράστια ανάπτυξη παρουσιάζει τόσο προκλήσεις όσο και ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον κλάδο. Καθώς η αγορά συνεχίζει να επεκτείνεται, ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών τροφίμων και ποτών γίνεται όλο και πιο έντονος. Για να επιτύχουν σε αυτόν τον χώρο, οι εταιρείες πρέπει να παραμείνουν στην κορυφή των τελευταίων τάσεων και καινοτομιών και να είναι πρόθυμες να προσαρμοστούν γρήγορα στις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών.

Καθώς κοιτάζουμε μπροστά στο 2024, υπάρχουν αρκετές βασικές τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν τον κλάδο. Από τα φυτικά τρόφιμα έως τη βιώσιμη συσκευασία, αυτές οι τάσεις αντικατοπτρίζουν τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών και την αυξανόμενη εστίαση στην υγεία και τη βιωσιμότητα.

Το εξελισσόμενο τοπίο της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών

Η ανάπτυξη της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών αποτελεί σημαντική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις. Με παγκόσμιο πληθυσμό άνω των 7 δισεκατομμυρίων ανθρώπων, υπάρχει μια τεράστια και εξελισσόμενη ζήτηση για τρόφιμα και ποτά σε όλο τον κόσμο. Παραμένοντας μπροστά από την καμπύλη και αγκαλιάζοντας τις τελευταίες τάσεις και καινοτομίες, οι εταιρείες μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή τη ζήτηση και να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους σε έναν ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο.

Καθώς οι σημερινοί καταναλωτές γίνονται πιο ευαισθητοποιημένοι για την υγεία και το περιβάλλον, απαιτούν περισσότερα από τους κατασκευαστές προϊόντων και τις μάρκες τους. Θέλουν να αισθάνονται ότι η αλλαγή, ένα φωτεινότερο, καλύτερο αύριο, όχι μόνο για τον πλανήτη τους, αλλά και για την ψυχική και σωματική τους ευεξία, είναι υπό τον έλεγχό τους. Αυτοί είναι συναισθηματικοί δεσμοί που τους συνδέουν με ένα εμπορικό σήμα. Και μαζί τους, γεννιούνται νέες και συναρπαστικές μόδες.

Αυτή η επιθυμία οδήγησε στην εμφάνιση νέων τάσεων και στην εξέλιξη των υφιστάμενων.

Οι τάσεις αντικατοπτρίζουν τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις και προτιμήσεις των καταναλωτών. Εμφανίζονται ως απάντηση στις αλλαγές στη βιομηχανία, την οικονομία και την κοινωνία στο σύνολό της. Είναι κρίσιμης σημασίας για τον τρόπο με τον οποίο μια εταιρεία συνδέεται με τους οπαδούς και τους καταναλωτές της.

Ακολουθώντας αυτές τις τάσεις, οι επιχειρήσεις μπορούν να παραμείνουν μπροστά από την καμπύλη και να παραμείνουν σχετικές με τους πελάτες τους.

Τελευταίες τάσεις τροφίμων και ποτών | Φυτικές και εναλλακτικές πρωτεΐνες

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από την The Vegan Society, υπάρχουν περίπου 600.000 vegans μόνο στη Μεγάλη Βρετανία. Είναι σαφές ότι ο βιγκανισμός γίνεται όλο και πιο δημοφιλής επιλογή τρόπου ζωής, με όλο και περισσότερους ανθρώπους να επιλέγουν να υιοθετήσουν μια φυτική διατροφή για ηθικούς, περιβαλλοντικούς και υγειονομικούς λόγους. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με μια έκθεση της GlobalData, ο αριθμός των ανθρώπων που ακολουθούν μια vegan διατροφή μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες αυξήθηκε κατά ένα εκπληκτικό 600% μεταξύ 2014 και 2017 – Και αυτή είναι η ακραία φατρία των χορτοφάγων.

Υπάρχουν 3 φορές περισσότεροι χορτοφάγοι από ό, τι υπάρχουν vegans. Είναι μια τεράστια δεξαμενή καταναλωτών στην αγορά. Με περισσότερους ανθρώπους να υιοθετούν φυτικές δίαιτες, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για φυτικές και εναλλακτικές πηγές πρωτεΐνης. Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί το 2024, με περισσότερους κατασκευαστές τροφίμων να λανσάρουν νέα φυτικά προϊόντα. Το κρέας είναι έξω και τα τεύτλα είναι μέσα – αυτή είναι η γενική συναίνεση.

Βιωσιμότητα

Οι καταναλωτές ανησυχούν όλο και περισσότερο για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών – καθιστώντας τη βιωσιμότητα μια τεράστια τάση τροφίμων και ποτών για το 2024. Αυτό έχει οδηγήσει σε αυξανόμενη ζήτηση για βιώσιμες συσκευασίες, πρωτοβουλίες μηδενικών αποβλήτων και πιο βιώσιμες γεωργικές πρακτικές. Σε ποιο βαθμό; Μια πρόσφατη αναταραχή σημειώθηκε σε μια γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ. Γιατί?

Είχαν συσκευάσει πορτοκάλια σε διαφανείς πλαστικούς κάδους πορτοκαλιών – σε ατομική συσκευασία. Ένα από τα λίγα φρούτα που έρχεται ήδη με οργανική προστατευτική συσκευασία.

Παγκόσμιες γεύσεις και fusion κουζίνα

Καθώς ο κόσμος γίνεται όλο και πιο συνδεδεμένος, οι καταναλωτές αγκαλιάζουν νέες και συναρπαστικές γεύσεις από όλο τον κόσμο. Η fusion κουζίνα, η οποία συνδυάζει διαφορετικές γαστρονομικές παραδόσεις, γίνεται επίσης όλο και πιο δημοφιλής – και οι foodies και οι influencers του Instagram ωθούν την τάση σε υπερβολική ταχύτητα.

Διαφάνεια στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων

Οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν από πού προέρχονται τα τρόφιμά τους και πώς παράγονται. Αυτό έχει οδηγήσει σε αυξανόμενη ζήτηση για διαφάνεια στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, από το αγρόκτημα έως το τραπέζι — σε αναγνωρίσιμες και εύληπτες ετικέτες. Όχι μόνο όταν πρόκειται για το τι πηγαίνει στην παρασκευή των τροφίμων τους, σε επίπεδο συστατικών, αλλά και τι είδους εργαζόμενους και εργάτες απασχολεί η εταιρεία.

Ζήτηση διατροφής ψυχικής απόδοσης

Η ψυχική υγεία γίνεται όλο και πιο σημαντικό θέμα και οι καταναλωτές αναζητούν τρόφιμα που μπορούν να ενισχύσουν τη γνωστική λειτουργία και τη διάθεσή τους. Η υγεία είναι η νέα πληροφορική και οι καταναλωτές υιοθετούν τα καλύτερα πρότυπα σε κάθε πτυχή της ζωής τους.

Μινιμαλιστική επικοινωνία προϊόντων

Οι καταναλωτές αναζητούν απλότητα και διαφάνεια στην επικοινωνία των προϊόντων. Οι μάρκες ανταποκρίνονται απλοποιώντας τα μηνύματα και τη συσκευασία τους – κατανοώντας αυτή τη βασική αλλαγή. Όσον αφορά τη συσκευασία, οι εταιρείες μπορούν να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας τους και να μειώσουν ορισμένα κόστη.

Ενσυνείδητη διατροφή

Μία από τις μεγαλύτερες τάσεις τροφίμων και ποτών είναι ότι οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο συνειδητοί για την υγεία και υπάρχει μια αυξανόμενη εστίαση στην προσεκτική διατροφή και την ψυχική ευεξία. Αυτό περιλαμβάνει την εστίαση σε τρόφιμα που μπορούν να προωθήσουν ένα υγιές μικροβίωμα του εντέρου και να μειώσουν τη φλεγμονή – και είναι μια γενική τάση επειδή οι καταναλωτές επικεντρώνονται όλο και περισσότερο στην προέλευση και το «πώς» των τροφίμων τους.

Η ζήτηση για μη αλκοολούχα ποτά

Με περισσότερους ανθρώπους να επιλέγουν να πίνουν λιγότερο αλκοόλ, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για μη αλκοολούχα ποτά. Αυτό περιλαμβάνει τα πάντα, από mocktails έως μπύρα και κρασί χωρίς αλκοόλ.

Περισσότεροι βοηθοί κουζίνας ρομπότ

Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για βοηθούς κουζίνας ρομπότ που μπορούν να βοηθήσουν με τα πάντα, από την προετοιμασία γευμάτων έως το μαγείρεμα.

Άνοδος των συνδεδεμένων κουζινών

Οι έξυπνες συσκευές και οι συνδεδεμένες κουζίνες γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς, με τους καταναλωτές να αναζητούν τρόπους για να εξορθολογίσουν το μαγείρεμα και τον προγραμματισμό των γευμάτων τους – προσπαθώντας να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη και πιο διαχειρίσιμη. Ακριβώς όπως όταν ο φούρνος μικροκυμάτων έγινε δημοφιλής λόγω της ευκολίας του, η σημερινή τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των καταναλωτών για αποτελεσματικότητα.

Η δημοτικότητα των ποτών που έχουν υποστεί ζύμωση

Τα ποτά που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το kombucha και το κεφίρ, γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν ποτά που είναι τόσο υγιεινά όσο και γευστικά. Οι βιοτεχνικές μπύρες έχουν επίσης ένα τεράστιο μερίδιο αγοράς στις σημερινές καταναλωτικές τάσεις – καθώς και το craft gin.

Αύξηση της δημοτικότητας των μανιταριών

Τα μανιτάρια χαιρετίζονται ως η επόμενη υπερτροφή, με μελέτες που δείχνουν ότι έχουν μια σειρά από οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένων των ιδιοτήτων ενίσχυσης του ανοσοποιητικού. Όλο και περισσότερες εταιρείες τα χρησιμοποιούν, ιδιαίτερα για να φτιάξουν vegan μπιφτέκια ή άλλα τέτοια είδη. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αντικαθιστώντας τη σόγια με αυτούς τους φανταστικούς μύκητες.

Κάθετη γεωργία

Η κάθετη γεωργία, η οποία περιλαμβάνει την καλλιέργεια καλλιεργειών σε στοιβαγμένα στρώματα, γίνεται όλο και πιο δημοφιλής ως ένας τρόπος παραγωγής περισσότερων τροφίμων σε λιγότερο χώρο. Αυτό έχει γίνει μια τεράστια τάση σε χώρες όπως η Ιαπωνία και η Κίνα. Και δεν είναι μόνο μια εταιρική τρέλα αλλά και ιδιωτική, με περισσότερα άτομα να επενδύουν σε αυτήν την αρκετά ενδιαφέρουσα τάση τροφίμων και ποτών του 2023.

Ενημέρωση για τις τρέχουσες τάσεις στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών

Η διατήρηση της συνάφειας στον γρήγορο κόσμο του σήμερα είναι δύσκολη – η βιομηχανία τροφίμων και ποτών εξελίσσεται γρήγορα με ιλιγγιώδη ταχύτητα και αφήνει πίσω πολλά από αυτά που δεν αλλάζουν με τις τάσεις. Επί του παρόντος, το σύνθημα είναι “Προσαρμογή ή θάνατος”. Η κατανόηση των τελευταίων τάσεων μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.

Το 2024, η βιομηχανία τροφίμων και ποτών αναμένεται να διαμορφωθεί από μια σειρά τάσεων που αντικατοπτρίζουν την αυξανόμενη εστίαση των καταναλωτών στην υγεία και τη βιωσιμότητα – αυτοί οι δύο πυλώνες είναι απαραίτητοι για την κατανόηση της νέας νοοτροπίας. Αυτές οι τάσεις καθοδηγούνται από την αυξημένη ευαισθητοποίηση σχετικά με τον αντίκτυπο των τροφίμων στην προσωπική υγεία και το περιβάλλον. Οι καταναλωτές είναι πιο συνειδητοί σχετικά με τα τρόφιμα που καταναλώνουν και τον αντίκτυπό τους στην υγεία τους και στον πλανήτη.

Οι επιχειρήσεις που δίνουν προτεραιότητα στην υγεία και τη βιωσιμότητα είναι πιθανό να προσελκύσουν μια αυξανόμενη πελατειακή βάση. Η τάση προς φυτικές δίαιτες αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται σε δημοτικότητα, με περισσότερους καταναλωτές να αναζητούν vegan και χορτοφαγικές επιλογές. Επιπλέον, η χρήση βιολογικών και τοπικών συστατικών αναμένεται επίσης να αποτελέσει βασική τάση στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών το 2024.

Ο Παναγιώτης Μερτέκης είναι General Manager στο Dusit Suites Athens. Lazaraki 42 & Pandoras 3, Glyfada, 16674, Athens, Greece.

Φωτογραφίες: Intime, Ηλίας Κοτσιρέας

Το άρθρο παρουσιάστηκε στο Fresh Winter Stories 2023

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!