Οδοιπορικό στο μουσουλμανικό χωριό Ρούσα του Δήμου Σουφλίου​

Οδοιπορικό στο μουσουλμανικό χωριό Ρούσα του Δήμου Σουφλίου

Το χωριό της Ρούσας έχει 500 κατοίκους κατά το πλείστον Αλεβίτες και είναι το πλέον φημισμένο της περιοχής εξαιτίας του αλεβίτικου τεκέ που λειτουργεί εκεί.

Τα ντολμέν

Πριν από την Ρούσα, δίπλα από τον δρόμο, σε ένα χαμηλό λόφο με βελανιδιές και φρύνους, υπάρχει μία περιοχή που δεν βρίσκεις πουθενά αλλού σε όλη την Ελλάδα, μια περιοχή που έχει μεγαλιθικούς τάφους-ντολμέν, που χρονολογούνται από την πρώιμη εποχή του σιδήρου (9ος- 8ος αιώνα π.Χ.). Οι τάφοι είναι κατασκευασμένοι από πέντε πλάκες και το χαρακτηριστικό για τα ντολμέν άνοιγμα στη μια στενή πλευρά του.

Στο εσωτερικό τους τοποθετούσαν μεγάλα αγγεία που περιείχαν την τέφρα του νεκρού ή απευθείας τα υπολείμματα της καύσης μαζί με τα κτερίσματα. Αξίζει την επίσκεψή σας για να δείτε αυτά τα υπέροχα χιλιάδων ετών έργα ανθρώπων που για να τιμήσουν τους νεκρούς τους έφτιαξαν αυτά τα υπέροχα μνημεία.

Στον τεκέ της Ρούσας

Ο τεκές του Κιζίλ Ντελή, κατά κόσμον Σεγίτ Αλή Σουλτάν, είναι ο μοναδικός του είδους που λειτουργεί στην Ελλάδα και βρίσκεται 3-4 χιλιόμετρα μετά από το χωριό.  Στην ουσία αποτελεί ένα μοναστήρι των Μπεκτασήδων δερβίσηδων, που ιδρύθηκε στις αρχές του 15ου αιώνα. Ο χώρος είναι διαμορφωμένος ώστε να θυμίζει μοναστήρια της Ορθοδοξίας, ενώ στο εσωτερικό του υπάρχει ο χώρος της προσευχής ενώ λίγα μέτρα πιο πέρα στεγάζεται ο τάφος του ιδρυτή του τεκέ Κιζίλ Ντελή, που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους τόπους προσκυνήματος των αλεβιτών όλου του κόσμου. Οι αλεβίτες των Κιζίλ Ντελή τον πιστεύουν σαν άγιο ενώ σύμφωνα με την παράδοση ο Σεγίτ Αλή Σουλτάν, ιδρυτής του τεκέ, ήταν σβέλτος και ευκίνητος πολεμιστής και η ονομασία «Κιζίλντελη» οφείλεται στην τουρκική ονομασία του Ερυθροπόταμου, που κυλάει μερικά χιλιόμετρα πιο δυτικά από το σημείο του τεκέ.

Στο κέντρο της αυλής, σαν προστάτης του χώρου υπάρχει μια μουριά 600 ετών, της οποίας τα μούρα σύμφωνα με την θρησκευτική παράδοση των Αλεβιτών, είναι θαυματουργά και θεραπευτικά. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως αυτή η μουριά είναι και το κέντρο όλου του χώρου που βρισκόμαστε καθώς γύρω της είναι η τραπεζαρία, ο χώρος προσευχής, το τάφος του Κιζίλ Ντελή, το κοιμητήριο των δερβίσηδων και των σεΐχηδων που διετέλεσαν πνευματικοί ηγέτες του τόπου.

Ιδιαίτερο σημείο, σε ήσυχο περιβάλλον, ενταγμένο αρμονικά στο φυσικό περιβάλλον της ορεινής περιοχής που βρίσκεται, και σημείο αναφοράς για έναν ολόκληρο κλάδο των μουσουλμάνων όλης της γης.

Η θεραπευτική μουριά σύμφωνα με την παράδοση των Αλεβιτών.

Βραχογραφίες Ρούσας

Συνεχίζοντας τον δρόμο από την Ρούσα προς το ύψωμα Χίλια, τόπος ιερός για τους Πομάκους που συγκεντρώνονται εκεί για να γιορτάσουν το Γιαγλά-Μπαϊράμι με αγώνες πάλης μία ακόμη πινακίδα που βρίσκεται δίπλα από τον καινούργιο ασφαλτοστρωμένο δρόμο μάς πληροφορεί για την ύπαρξη προϊστορικών βραχογραφιών.

Ανηφορίζουμε το μονοπάτι δεξιά της πινακίδας και μόλις μετά από 50 μέτρα φτάνουμε σε έναν μεγάλο βράχο με σκαλισμένα στην επιφάνειά του σχέδια που ανάγονται ανάμεσα στο 1100 και το 900 π.Χ. Στα σχέδια βλέπουμε ανθρώπινες μορφές, πτηνά ερπετά, πουλιά και άλλα σύμβολα που εκτιμάται πως αποτελούν μέρος προϊστορικών δοξασιών και μυστηρίων. Εκεί ανάμεσα στα δέντρα, το δάσος και τα βουνά της Ροδόπης, μακριά από κάθε πολιτισμένο τόπο σε πιάνει δέος για το γιατί και το πως οι άνθρωποι μίας άλλης εποχής διάλεξαν τον τόπο αυτό για να μοιραστούν τα δικά τους μυστικά με όλους εμάς.

Κείμενο/φωτογραφίες: Ηλίας Κοτσιρέας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!